Opvarmning til en lav runde
Af Thomas Hyldgaard, Fysioterapeut, Cert.MDT.

Opvarmning og golf? hvad er nu det for noget? Rigtig mange golfspillere varmer ikke op før en runde. Det jeg oftest ser er golfspillere, der kommer stormende op mod første tee hvor der lige bliver svinget et par gange med 7 jernet også er det ellers op med driveren og så afsted med bolden. Golf er en sport der kræver en stor mængde koordination og det kræver at dine muskler er varme og fleksible. Kraftudviklingen i muskler der er varme er langt højere end i muskler der er kolde. Derfor er det vigtigt at musklerne er varme for at opnå bare en smule kontrol over den krafudladning et golfslag er. Hvis du gerne vil slå bolden rigtig langt og præcist er du nødt til at bruge lidt mindre end alt den kraft det er muligt for dig udvikle i dine muskler. En 100% kraftudladning kan aldrig blive så præcis som en kraftudladning på kun 80%. Så hvis du ved at du i varm tilstand kan slå din driver 230 meter og det nogenlunde midt i fairway, kan du ikke forvente at du har ret meget kontrol over dit drive på 230 meter, hvis du er kold. Så hvis du drøner direkte fra bilen og op på 1. tee, så er risikoen rimelig stor for at du slicer den out of bounce…noget du kender? Så hvis du møder på drivinge range 20-30 minutter før du skal spille din runde har du gpd tid til at varme din krop op, så du opnår større kontrol over dit sving og mininere risikoen for skader.
Gennemfør det lille program der er listet op herunder så du er bare en lille smule forbedret før runden:

Småløb eller gå hurtigt i 5-10 minutter. Derved får du pulsen lidt op og det er nødvendigt for at opnå en stigning i din kropstemperatur.

Lav strækøvelser for de store led og muskler. Især din lænd og skuldre er vigtige. Mange laver svingøvelser i foroverbøjet stilling, hvilket ikke er særlig formålstjeneligt. Langt de fleste har siddet ned hele dagen, eller i den mindste i bilen på vej til golfklubben, og det er derfor mere vigtigt at få lænden strakt i den modsatte retning. Så stil dig med let spredte ben og sæt dine hænder i lænden. Bøj bagover indtil du mærker et let stræk i lænden. Gennemfør dette stræk 10-20 gange á 2-3 sekunder. Tag derefter din pitch eller sandjern og sving det fremad og bagud, så du får dine skuldre bevæget igennem. Gennemfør ca 5-6 sving i hver retning med begge arme. Lav derefter lændeøvelsen igen med samme antal som tidligere beskrevet og afslut med en omgang mere for dine skuldre.

Du er nu ved at være klar til at slå nogle bolde. Lad være med at slå mere en 20-30 bolde ialt. Start med de korte jern og slå kun halve slag til at starte med. (det er alligevel de slag du hente flest point på om lidt ude på banen). Tag dig god tid til hvert slag. Forestil dig, at du står ude på banen og vælg forskellig mål på drivinge rangen for hvert slag. På denne måde træner og forbedreder du din krop og hjerne til det du skal ud og gøre på banen.

Slut af med at slå 5-8 slag, hvor du forsøger at få den fulde længde ud af dine slag. Stadigvæk skal du bruge god til til hvert slag, så læg bolden op og gå tilbage og vælg dig et mål, lav et par øvesving og træd derefter indtil bolden og gennemfør dit sving. Lad være med at brænde alle dine kræfter på 30-40 slag i fuld længde inden runden. Du får så rigeligt brug for kraften ude på banen.

Slut evt. med 5-10 minutter på put og indspil.

Du er nu langt mere forbedret til at gå ud og skyde en lav runde – både mentalt og fysisk.

opvarmning til lav runde

opvarmning til lav runde

opvarmning til lav runde

opvarmning til lav runde

opvarmning til lav runde

opvarmning til lav runde