Golf for krop og sjæl
Af Thomas Hyldgaard, Fysioterapeut, Cert.MDT.

Golf er en hastigt voksende sportsgren i danmark. I 2000 var der 108.000 aktive golfspillere i danmark og i 2002 er tallet vokset til 127.000 aktive spillere. Golf er ikke mere kun for de bedre bemidlede, men er blevet en sport for alle og der ses flere og flere spillere i alle aldersgrupper og samfundslag. Mange har opdaget glæden ved at stresse af fra en travl hverdag med 4-5 timer i naturen med gode venner og en sund naturoplevelse.
For dem der har prøvet at spille golf er det sikkert gået op for dem, at spillet slet ikke er så nemt, som det ser ud på tv. Det kræver rigtigt meget træning og tusindvis af slag at få bare en lille smule præcision i slaget. Det betyder at den samme bevægelse skal gentages igen og igen og det kan nogen gange godt give forskellige overbelastningsskader. Som ved alle andre sportsgrene er noget af det mest irreterende for udøveren, at måtte indstille spillet for en periode fordi kroppen ikke vil være med mere. Det vil derfor være fornuftigt at tage nogle forholdsregler inden du stiller dig op på måtten på driving range og slår den ene spand bolde ud efter den anden. Alle golfspillere har sikkert mærket effekten på lænden efter 1 time med ryggen bøjet på puting green. Stivhed og ømhed i lænden bagefter er sikkert noget alle kan genkende. Søger man ikke for at tage hensyn til denne effekt kan det betyde at man i en periode må indstille spillet og det var jo ikke det der var meningen med de mange timer bøjet over putteren. Der er jo ikke meget ved at puttet er præcist, hvis lænden er så stiv, at det ikke er muligt at svinge driver eller jern – der kan godt være meget langt til green, hvis putteren er det eneste man kan bruge.

Man Swinging Golf Club with Blue Sky Background mature golf player

Golfer Hitting Golf Shot with Club on the Course

De skader der oftest ses i golf er overbelastningskader, men der findes dog også skader der opstår pludseligt på grund af de meget store kræfter og høje hastigheder man forsøger at lægge i slaget. Som nævnt tidligere ses der rygproblemer i forbindelse med golf, men det er sjældent at de opstår pludseligt. Oftest opstår rygproblemer på grund af den store mængde tid i foroverbøjet stilling.
Håndleds – og albueskader ses også ofte og her er der nok en del flere der opstår pludseligt, når for eksempelt jernet pludseligt bliver hængende i det høje græs. Alle golfspillere har sikkert mærket effekten af denne kraftige opbremsning af svinget. Håndled, albue og skulder brokker sig gevaldigt bagefter og er man rigtig udheldig kan det være nødvendigt at indstillet spillet for den dag. Skulle du være uheldig at forstuve et eller flere led, er det vigtigt at du indstiller spillet. Hvis du fortsætter med en kraftig forstuvning kan det medfører, at du gør skaden værre og du mister flere spilledage på den konto. Opsøg den lokale skadestue for at få undersøgt om skaden er af alvorlig karakter og gå så igang med selvbehandlingen, så hurtigt som det er muligt, hvis skaden ikke er alvorlig.

Undgår stivheden i lænden
For det første er det vigtigt at du ikke forbliver i den foroverbøejede stilling på putting green i lang tid af gangen. Søg for at rette dig op en gang imellem og bøj ryggen bagover. En god rytme vil være at du laver 10-15 put og derefter sætter dine hænder om i lænden og bøjer dig bagover 5-8 gange. Derved reducere du det stress du har lavet på strukturene i lænden under de 10-15 puttebevægelser. Hvis du har problemer med lændesmerter kan du i mange tilfælde selvbehandle dig ud af det.

God fornøjelse med golfspillet og husk at nyde det, men tag hensyn til din krop undervejs, så får du mange flere hyggelige dage på gofbanen.

depositphotos_13915854_m-2015