Hvorfor lave genoptræning allerede før din operation?

Træning før operationen (preoperativ træning).
Når du skal opereres for en dårlig skulder, et sprunget korsbånd, en ødelagt menisk eller lignende kan du se frem til en rum tid efter overstået operation, med genoptræning for, at genvinde den tabte funktion.
Efter operationen er du meget svag i musklerne omkring det skadede led og det kan godt tage rigtige lang tid at genoptræne dem, men hvor lang tid afhænger af hvor meget styrke og bevægelighed du har mistet i perioden op til operationen. Langt de fleste har gået i lang tid, før det bliver bestemt, at der skal en operation til for at udbedre skaden.
I det man ved, at 3 uger uden bevægelse omkring et led vil mindske din styrke med 50-75%. I al den tid du har gået og passet på din skade før operationen er du stille og roligt blevet svagere. Hvis du er rigtig uheldig er der 2-3 mdr. ventetid på din operation og måske har du gået med skaden i 2-3 mdr. før du bliver henvist til operation.

De 6 mdr. kan du bruge på at træne muskler og funktion omkring det skadede led. Dermed starter du din genoptræning på et meget højere niveau efter operationen og afkorte dermed tiden tilbage til fuld funktion betydeligt. Det er også betydeligt sjovere at træne efter operationen, hvis man ikke føler, at ens muskler omkring feks. knæet har samme styrke som overkogt pasta.

Din træning før operation skal planlægges. Det er ikke det samme som at tage løbeskoene på og løbe en tur, fordi du synes du er begyndt at puste for meget op ad trappen. Du vil skulle træne med en vis mængde smerte og hvor meget smerte der er okay kan godt være svært at vurdere selv. Det er vigtigt at træningsprogrammet og ”hvor meget smerte må du føle” vurderes i forhold til netop din skade. Du skal have nogle regler, at gå frem efter, så du ikke forværrer din skade mere end du hjælper den. Tag fat i din lokale fysioterapeut og få lavet et program med gode regler, som du kan træne efter op til din operation.